1945 – Vertrek naar Engeland

 

28-11-1945 - vertrek 2-4 R.I. van Leiden naar Ostende

 28-11-1945 – Telegram vertrek 2-4 R.I. naar Ostende (Nationaal Archief)

 

30-11-1945 – Noordwijkerhout - Laatste appel voor vertrek - 130-11-1945 – Noordwijkerhout – Laatste appel voor vertrek – 1

30-11-1945 – Noordwijkerhout - Laatste appel voor vertrek - 230-11-1945 – Noordwijkerhout – Laatste appel voor vertrek – 2

30-11-1945 – Noordwijkerhout - Met de kitbags naar de wagens30-11-1945 – Noordwijkerhout – Met de kitbags naar de wagens

30-11-1945 – Noordwijkerhout - Met de wagens naar het station30-11-1945 – Noordwijkerhout – Met de wagens naar het station

30-11-1945 – Noordwijkerhout - Vertrek Noordwijkerhout – 130-11-1945 – Noordwijkerhout – Vertrek Noordwijkerhout – 1

30-11-1945 – Noordwijkerhout - Vertrek Noordwijkerhout – 230-11-1945 – Noordwijkerhout – Vertrek Noordwijkerhout – 2

30-11-1945 – Station Leiden, op weg naar Ostende - 130-11-1945 – Station Leiden, op weg naar Ostende – 1

30-11-1945 – Station Leiden, op weg naar Ostende - 230-11-1945 – Station Leiden, op weg naar Ostende – 2

30-11-1945 Uit “Het Kennemerbataljon 1945-1948” van W.E. Meiboom

Na een enthousiast vertrek op 30 november van station Leiden, ging de reis van Haarlem en Amsterdam naar Oostende. Dit ging met enige haperingen. Een gedeelte van de trein bleef vlak na Haarlem staan, terwijl de rest doorreed naar Amsterdam. Deze wagons kwamen weer terug naar Haarlem en vertrokken na een nieuwe omweg over Amsterdam alsnog naar Oostende.

Er was niet genoeg ruimte in de trein, daarom gingen sommige mannen in de bagagerekken liggen om voor ruimte te zorgen. Alle ramen waren stuk zodat het weer, het was eind novem- ber, vrij spel had. Er was geen verlichting en een deel van de manschappen zat zelfs in beesten-wagens. De aankomst in Oostende was dan ook een opluchting.

30-11-1945 – Dagboek Bram Rekelhof

Onze tocht is begonnen. Vanmiddag om 3 uur precies zijn we uit Noordwijkerhout vertrokken. nagewuifd door de familie Van Eeden. De reis gaat per auto naar Leiden. Daar is het wachten geblazen op de trein, maar eindelijk staat hij dan toch voor. Het ziet er niet aanlokkelijk uit. Zeer oude wagens met houten banken en geen glas in de lijsten. We kruipen er toch maar in. Om 8 uur gaat het fluiten en stomen en zet de trein zich in beweging. Het is donker en tochtig in de wagons. Het eerste stukje gaat nog. Er wordt een liedje gezongen en er wordt eens ge- lachen. Later raakt de stemming onder nul. Koud en verkleumd doet iedereen zijn best om zo gemakkelijk mogelijk te zinen. Enkelen nemen plaats in de bagagenetten en sommigen liggen op de grond. Een lichte opflikkering komt als de trein tussen Haarlem en Amsterdam in twee stukken breekt. Even de verstijfde benen strekken en de hokipoki dansen, en dan de wagen maar weer in. Doordat het spoorwegnet nog in slechte staat verkeert maken we enorme omweg: van Leiden naar Haarlem. daarna naar Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Rozendaal. In het donker zien we niets van ons vaderland. Tegen de morgen bereiken en passeren we de Belgische grens. Verder gaat het: Antwerpen, Brugge, Gent, Oostende, waar we op 1 december om 12 uur ’s middags aankomen.

 30-11-1945 – Dagboek Cor Groot

 Vrijdag 15.00 uur gingen we met auto’s uit Noordwijkerhout naar Leiden. Daar moesten we wachten op het tweede gedeelte van het peloton dat om 18.00 uur kwam. Om 21.00 uur vertrokken we in een trein zonder licht, waar de ruiten uit waren en hier en daar de banken. Tussen Haarlem en Amsterdam brak de koppeling van een van de wagens. Het gedeelte wat aan de locomotief bleef hangen ging door naar Amsterdam. Wij werden na een half uur teruggesleept naar Haarlem, waar we overstapten en weer naar Amsterdam gingen. Daar moesten we weer overstappen. Ik kwam toen in een wagon terecht met kussens, alleen was het raam dicht gemaakt met triplex, met maar één klein glaasje. Om 00.30 uur vertrokken we uit Amsterdam. Door de hopeloze Nederlandse organisatie en de kapotte trein hadden we 3 uur vertraging. Over Utrecht, Geldermalsen, Nijmegen, Den Bosch, Breda, Roosen-daal zijn we de Nederlands-Belgische grens gepasseerd. Doordat het niet erg donker was hebben we in Nijmegen de vernielde Waalbrug en hier en daar de verwoesting kunnen bekijken. Ook in Brabant en de Betuwe was hier en daar een vernielde boerderij te zien. Maar veel hebben we van Nederland niet kunnen zien. Een paar maal heb ik ook een uurtje geslapen. Toen we de grens passeerden om 7.30u was het net licht genoeg, zodat we alles weer konden bekijken. In België zijn we over Antwerp-en, Brugge en Gent naar Oostende gestoomd. In België is ontzettend veel vernield, van Antwerpen liggen hele stukken in puin, zo ook van Oostende. Antwerpen hoofdzakelijk door de V1 en de V2, waarvan je ook buiten de stad grote gaten in de grond ziet. In Oostende vooral de haven, de duikboot-bunker is als een kaartenhuis ineengestort. Hier en daar zijn door de Engelse bommen in de massieve betonnen kade gaten geslagen van 2m. diep en 4m. breed. Vooral in de omgeving van Antwerpen zijn nog hele wildernissen bouw- en grasland vol gaten waar nog geen mens op durft te komen. Om 12.30u waren we in Oostende, waar we buiten verwachting zo op de boot konden, de ‘Prinses Astrid’, een klein zeebootje.

 30-11-1945 – Dagboek J.P. Valkenaar

We zijn om 5u uit Noordwijkerhout vertrokken. Om 6u waren wij in Leiden daar moesten 3 kwartier wachten voordat wij de trein in mochten. En wat voor een trein in de hele trein zat zo wat geen ruit meer en geen licht dus je kon wel nagaan wat voor een comfort wij hadden we hebben de ramen met onze dekens en jassen dicht gemaakt en zitten wachten tot we vertrokken. Om 8.15 vertrokken uit Leiden vol goede moed en gezongen en geschreeuwd dat we hebben. Het leek wel een gekkenhuis. Van daar zijn wij over Haarlem naar Amsterdam vertrokken, jammer dat ik toen ik je opbelde niet precies wist hoe wij zouden reizen. Dus pech gehad, schat. Ik was toch blij dat ik je even te spreken had. Onderweg naar Amsterdam hadden wij natuurlijk pech. De coupekoppeling van een der wagons brak af de ene helft ging door en de andere helft stond een poosje stil. Na een poosje gewacht te hebben kwam een andere locomotief die ons op sleeptouw nam naar?…. Haarlem. We hoorden (…)van dat we tot ‘s morgens tot 5u moesten wachten. Nou dacht ik dan gaan ik gauw naar me vrouwtje toe, maar het ging lekker niet. Weer gingen we op weg naar Mokum. Voor de aankoppeling van de wagons 1½u gewacht, je kan wel nagaan hoe koud wij het hadden en wat we nog voor de boeg hadden. We gingen over Utrecht naar Nijmegen onderweg nog eens een paar maal gestopt omdat de remmen weer eens weigerden. Nou naar Nijmegen ging alles goed daarna gingen over de Bosch via Roosendaal naar het einde van ons dierbaar vaderland. Vandaar naar Antwerpen, Gent, Brugge om nog vele van ie kleine plaatsen die ik niet meer onthouden heb en uiteindelijk Oostende. Je zult je wel afvragen hoe laat wij daar aankwamen, nou het was precies half één ’s middags. We hadden de mazzel dat wij meteen op de boot gingen om door te varen naar het belaafde paradijs Engeland.

01-12-1945 – Aankomst van de Tropen expres, station Ostende01-12-1945 – Aankomst van de Tropen expres, station Ostende

01-12-1945 - Als laatsten gaan wij aan boord van het 'MS. Princes Astrid'01-12-1945 – Als laatsten gaan wij aan boord van het ‘MS. Princes Astrid’

01-12-1945 – Ostende - Vertrek uit de haven richting Dover 01-12-1945 – Ostende – Vertrek uit de haven richting Dover

01-12-1945 - Op het Kanaal richting Dover (E.) op de 'Prinses Astrid'01-12-1945 – Op het Kanaal richting Dover (E.) op de ‘Prinses Astrid’

01-12-1945 - Op het 'MS. Princes Astrid', overtocht naar Dover.       01-12-1945 – Op het ‘MS. Princes Astrid’, overtocht naar Dover. 

De bruisende golven maakten een diepe indruk op ons.

01-12-1945 - In het kanaal bij Dover01-12-1945 – In het kanaal bij Dover

01-12-1945 - Enkele mannen van 3-2-4 RI aan boord van de Ms Prinses Astrid,01-12-1945 – Enkele mannen van 3-2-4 RI aan boord van de Ms Prinses Astrid
tijdens de vaart van Ostende naar Dover.

01-12-1945 - Deel v.d. 4e Cie. op het 'MS Princes Astrid' naar Dover. Vlnr. 3e-kpt. Dieperink 'Manus de Kabouter', 6e-Nico Glandorf. 7e-Anton Deen   01-12-1945 – Deel v.d. 4e Cie. op het ‘MS Princes Astrid’ naar Dover.
Vlnr. 3e-kpt. Dieperink ‘Manus de Kabouter’, 6e-Nico Glandorf. 7e-Anton Deen